Někdy je těžké zapojit se do aktuálního dění, když máte jinou životní zkušenost, když máte jiné základy, na kterých stavíte. Komunitní skupiny propojují místní komunity a nabízí rozhled někdy omezeného zorného pole. A co je silnější, než vzájemná pospolitost a možnost sdílet dobré i špatné, předávat si zkušenosti a posouvat se v životě dále.
Podobné základy neúnavně staví náš tým komunitní práce s lidmi z okrajových lokalit a daří se jim to už 8. rokem. „Klíčové je v místě povzbudit obyvatele a dodat jim odvahu k činům. Pak vznikají aktivní skupiny, které tvarují komunitu zevnitř, organizují akce a hájí zájmy lidí z lokality,“ popisuje podstatu komunitní práce její vedoucí Růžena Dunková.
Smyslem akcí, které aktivní komunity pořádají, je snaha stmelit komunitu a předávat si navzájem zkušenosti. Stojíte pak nohama na zemi a víte, že na své problémy nejste sami a že s podobnými věcmi se potýkají také ostatní.
Před koncem roku se podařilo komunitnímu týmu a aktivním obyvatelům z Komunitní skupiny – Společná cesta uspořádat několik akcí. Na sklonku září se s podporou obvodu Slezské Ostravy lidé z lokality sešli na akci Loučení s létem v Kunčičkách. Na hřišti TJ Kunčičky se setkalo kolem padesáti rodin s dětmi a společně si užili zajímavé odpoledne plné her a zábavy. Dospělí měli možnost se potkat se sousedy a neformálně si popovídat, pro děti byl připravený doprovodný program.
O pár týdnů později proběhla tradiční komunitní akce Dušičkový průvod, kterou podpořili naši partneři, místní farnost i ZŠ Škrobálkova. Otec Dariusz Sputo, farář kostela v Kunčičkách, provedl průvod s lucernami až na místní hřbitov, kde mohly rodiny u velkého kříže uctít památku všech zemřelých krátkou modlitbou a zapálením svíček.
Před koncem roku se podařilo zorganizovat také Netradiční třídní schůzky, během kterých se setkávají rodiče dětí, které navštěvují ZŠ Škrobálkova spolu s pedagogy. V průběhu odpoledne se stihla probrat témata distanční výuky, systém známkování v programu Bakalář, dodržování školního řádu a účasti na komunitním sdružení rodičů a učitelů. Ze setkání vyplynulo, že mnoho rodičů má potíže s prací v systému Bakalář, ve kterém mohou v online prostředí sledovat prospěch svých dětí, proto po dohodě s paní ředitelkou učitelé znovu začali používat také papírové žákovské knížky. Dále učitelé vysvětlovali rodičům důležitost distanční výuky a pomohli se jim lépe zorientovat v systému omlouvaní dětí. Na Netradičních třídních schůzkách se setkalo 37 rodičů. Cílem aktivity je usnadnit rodičům orientaci v mnohdy nesrozumitelných tématech a zvýšit jejich zájem o vzdělávání svých dětí na základní škole.
Projekt Komunitní práce podporují: